Ditt bokomslag är vad som säljer din bok. Du kanske tycker att det är innehållet som räknas, men hur utsidan på din bok, det andra personer faktiskt ser när de ska köpa din bok, är ofta vad som får presumtiva köpare att fatta beslut. Detta gäller åt båda hållen, är omslaget inte professionellt nog avstår dom. Är det extra bra och lockande, ja då finns en större chans att de faktiskt köper boken.

Så hur representera omslaget innehållet på bästa sätt? Eller omformulerat: Hur ska utsidan kunna göra innehållet rättvisa? Detta är bara en av många frågor som du bör ställa dig om du vill ha kontroll över din egen design.

Jag är ledsen, men inom svensk egenutgivning finns horribla exempel på hur man INTE ska göra. Gå igenom alla tips och råd här med olika egenutgivare så kommer du att förstå bättre vilka som gör rätt och varför andra har svårt att sälja.

 

Tips och råd för ditt bokomslag

Titta gärna runt på olika böcker, surfa runt, gärna medan du läser hela den gärna drösen av fantastiska råd. Och läs i omgångar. Du kommer nu få ta del av ETT MASSIVT material med tips och råd för din bok!

 

Döm boken efter omslaget!

Många människor använder uttrycket ”döm inte en bok efter dess omslag” för att påminna andra om att människor inte bör förutse värdet av något enbart baserat på dess yttre utseende. Men när det kommer till faktiska böcker är det få som lyssnar på det rådet.

Den enkla sanningen är att i dag bedömer nästan alla en bok efter dess omslag. Omslaget på en bok betyder mycket. VÄLDIGT MYCKET!

Hård konkurrens har gjort det otroligt svårt att sticka ut från mängden, särskilt för indieförfattare. Smarta indies vet att en slående bokomslagsdesign kan hjälpa till att skilja sig åt på en bullrig marknad, särskilt när man konkurrerar med traditionellt publicerade böcker. Faktum är att det är fullt möjligt idag att skapa självpublicerade bokomslag som är omöjliga att skilja från böcker som släppts av traditionella förlag.

Du behöver verkligen få boken att se professionell ut. Detta innebär dels att du lägger ner tid och energi på omslaget, helst genom en professionell och erfaren designer som gör jobbet åt dig, och att du har goda, kunniga ögon som hjälper dig att utvärdera designen. Dels innebär detta att boken bör hålla sig till trender och konventioner inom din egen genre. Alltså, den bör vara professionell, ha en modern look, samt kännas aktuell för din genre.

Det finns alltså en viss begränsning. Oavsett hur många fantastiska och nydanande idéer du själv tycker att du har, så kan helt enkelt inte ditt bokomslag se ut precis hur som helst om du vill att omslaget ska sälja.

Om du undrar öven hur det där perfekta omslaget Här får guidelines, tips, inspiration, källor, länkar och templates/mallar som du kan använda eller använda som inspiration. Och jo – vi har t.o.m. samlat adresser till bra och billiga cover artists, eller bokomslagsdesigners, som du som egenutgivare kan använda dig av.

 

 

Titeln på din bok bör vara det primära fokuset på bokomslaget

Din titel förmedlar essensen av din bok och skiljer den från de andra böckerna på hyllan.

Föreställ dig om en hylla i en butik eller din datorskärm innehöll nästan identiska titlar eller titlar som en person inte kunde läsa. Hur skulle de kunna skilja din bok från andra böcker?

Rent praktiskt betyder detta att du ska:

  • välja ett teckensnitt som är LÄTT att läsa,
  • välja en teckensnittsfärg som sticker ut från bakgrunden,
  • använder en teckenstorlek som är lätt synlig även när ditt omslag är en miniatyrbild på Amazon.
  • placera annan text och grafiska element för att undvika att konkurrera med titeln.

 

Ben Sobieck påpekar i Writer’s Digest att många handlar böcker online. Det betyder att ditt bokomslag måste vara läsbart även när det visas i en bråkdel av dess verkliga storlek. Även på en liten telefonskärm måste dina potentiella läsare kunna läsa titeln på din bok.

Så, vad du än gör, låt inte omslagsdesignen komma i vägen för din titel. Välj typsnitt och färger för att underlätta läsningen. Ditt bokomslag ska vara lätt att läsa. Detta kan tyckas självklart – men det tål att sägas ändå. Om du låter designval komma i vägen för läsbarheten undergräver du din förmåga att kommunicera med din publik. Det är ingen mening att dela din titel, sammanfattning och recensioner om ingen kan se dem.

 

Så gör val av typsnitt och färg som stöder läsbarhet.

  • Undvik rgkombinationer som är röriga eller svåra att titta på hur länge som helst.
  • Välj typsnittsfärger och bakgrundsfärger som kontrasterar tillräckligt för att det ska vara lätt att se.
  • Välj teckensnitt som är lätta att läsa (överväg serif vs sans-serif)

Typografikonsulten Ilene Strizver delade i en artikel för Fonts.com: Serif-typsnitt har historiskt sett tillskrivits öka både läsbarheten och läshastigheten för långa textavsnitt eftersom de hjälper ögat att resa över en linje… Det är därför utskriften inuti din bok med största sannolikhet är i ett seriftypsnitt.

Om din publik mestadels är kvinnor, kanske du föredrar typsnitt som har lite mer feminin stilar. Är det en bok om och för vinnare, välj ett elegant, brett typsnitt som vågar ta plats. Använd din fantasi och gå inte till överdrift – vissa typsnitt är lättare att läsa än andra. Det finns tusentals typsnitt och alla är inte rena och läsbara på en liten skärm.

Alltså kan, och faktiskt bör du ibland, välja ett mer kreativt typsnitt för din titel och namn på omslaget. Men enkelhet och inte allt för utstuderat är oftast bäst. Tänk på känslan, mjukhet, hårdhet, lekfullhet eller elegans. Och välj enkla, tydliga typsnitt efter känslan. Vi föreslår också att du kopplar ihop det med ett enkelt serif-teckensnitt för eventuella recensioner och synopsis på baksidan.

Och begränsa dig själv till endast 2 typsnitt – fler än så kan börja se osammanhängande eller upptagna ut.

 

Överbelasta inte omslagsdesignen

När du stirrar på en sida med solid text är det svårt att avgöra vilket ord eller vilken mening (om någon) som är viktigast.

ALLT ska se likadana ut. Bara bokstäver i samma storlek, färg och vikt. InTehÄR!

En ”trång” design kommer att göra det omöjligt att välja ut de viktiga sakerna.

Läsare närmar sig inte ett bokomslag med samma engagemang som de gör när de läser en sida ur din bok. När de bara tittar på omslag så surfar de helt enkelt. De är inte redo att investera någon djup koncentration i din bok ännu.

Men detta är exakt vad ditt omslag borde övertala dom att göra! Fast i korthet. Din läsare ska inte att behöva arbeta för att bli övertygad.

 

L Ä M N A  T O M M A  U T R Y M M E N        !  !  !  

Så lämna därför gott om ”vitt utrymme”. en designterm som betyder ”tomt utrymme”, ett utrymme utan vare sig text eller designelement). Detta gör att den viktiga informationen du delar blir lätt synlig.

Bokens titel, ditt namn, recensioner och synopsis är alla viktiga. Håll din design stilren så att läsarna lätt kan hitta dem. De ska kunna hitta dom bums direkt, inte behöva leta eller använda ens en bråkdels sekund för att urskilja dom.

Här är ett prisvinnande exempel. Våga använda tomrum. Var inte rädd.

 

Håll dig till DIN egen GENRE

Även om varje bok är unik, är det viktigt att hedra din genre. DIN boks genre.

Varför? Jo, genrer finns liksom av en anledning. Genrebeteckningen är en slags förkortning som summerar en hel del av sånt som hjälper din läsare att gissa om de kommer att gilla din bok eller inte. Finurligt va!!!???

Till exempel gillar jag sånt som historiska deckare, övernaturliga thrillers och svart dystopisk fantasy. Om en bok är välskriven och faller inom en av dessa kategorier kommer jag förmodligen att njuta av den. Kanske. Men det är i vilket fall de här böckerna jag brukar leta efter. Och gissa hur jag hittar dom? Jo, när jag surfar på webben eller i butikerna och tittar runt på olika BOKOMSLAG.

Var och en av dessa genrer har sin egen designstil. Så när jag surfar kan jag enkelt välja en bok i en av mina favoritgenrer utan att ens behöva läsa titeln.

 

En skräckroman ser ut som en skräckroman

Så när du söker efter bokomslagsdesignidéer, börja med att bläddra i andra populära böcker i din genre. Vilka färger, layouter, typsnitt och grafiska element är vanliga i den genren?

Vilka av dessa element är vettiga för din bok?

Skapa alltid en unik bokomslagsdesign som förblir trogen dig och din bok. Men, kom också ihåg att du ALLTID ska göra det inom den större ramen för din genres designstil.

Fans av din genre kommer att dras till din bok undermedvetet och så att säga sätta foten innanför dörren. Därefter kan ditt fantastiska kvalitetsskrivande och oerhört fascinerande berättelse ta hand om resten.

 

Välj ETT (1) nyckeltema från din bok till omslagsbilden

Om du letar efter inspiration till bokomslagsdesign, leta inte längre än till ditt eget skrivande. Den bästa vägen till en unik, kreativ bokomslagsdesign är att visuellt representera ett specifikt element eller idé från ditt skrivande. Omslaget ska kommunicera så mycket om din bok till din potentiella publik som möjligt.

Men du ska inte försöka överväldiga dom med ALLT på ett litet omslag.

Jo, bokomslagen har begränsat utrymme för att kommunicera. Så tänk noga på det viktigaste temat eller elementet att presentera. Alltså ETT (1) element. eller EN (1) viktig sak.

Har du tänkt på att ingen filmposter eller något bokomslag innehåller ett plotter av massa grejer. De har aldrig ett kollage av scener. Okej då, filmposters brukar ha människor eller de viktigaste karaktärerna. Men det är för att skådespelarna ska få utrymme. Det är dom som säljer filmen. Och filmposters kan vara gigantiskt stora. Med böcker behöver du inte bry dig om att presentera karaktärer. EN detalj eller element räcker gott och väl för att symbolisera HELA din bok.

Låt oss säga att din berättelse innehåller en paranoid android, möss, handdukar och ett rymdskepp format som en gigantisk löparsko (det här är en riktig bok!). Det är en dålig idé att klämma ihop alla dessa bilder i bara ett bokomslag.

Välj bara ett av dessa element – ​​det elementa av dessa sakar som du anser kommunicerar den mest relevanta informationen om boken.

Jo, det är frestande för vissa författare att försöka representera all symbolik i sin berättelse. Men när det kommer till bokomslag är mindre definitivt mer. Kom ihåg som hag redan tjatat om redan, att omslaget vanligtvis kommer att ses som en liten miniatyrbild när läsaren surfar och letar efter böckerna. Du vill att din läsare ska förstå vad de ser. Du vill inte förvirra eller överväldiga läsaren med motstridiga eller upptagna bilder.

Men om du kanske har tre berättelser, fem karaktärer, tjugo scener och flera vändningar på handlingen? Jo, jag vet att du vill försöka få med så mycket som möjligt. Men snälla, läs vad jag redan sagt ovan och välj bara ett av dessa teman, ETT (!) starkt tema för omslaget. Finns det en konstant i din berättelse? En lektion? Ett värde? Ett meddelande?

Och använd sedan färger, bilder, typsnitt … och naturligtvis din synopsis, för att berätta en visuellt övertygande historia på ditt omslag som kommer att fånga folks uppmärksamhet. Låt gärna HELA designen utgå från detta element.

Bra design handlar om balans. Välj en (1) konstant och berätta det visuellt genom omslagsdesignen.

 

Använd färger återhållsamt och SMAKFULLT

Färger är viktiga eftersom färger skapar känslomässiga reaktioner! Färgerna du väljer ska vara kopplade till berättelsen och stämningen. Till exempel kan du för en bok som är bäst lämpad för att skildra en strand på omslagsbilden överväga att inkludera stillsamma blåa färger eller jadegrönt för att inge en lugn känsla. För dramatiska böcker kan du överväga att använda svart, djärvt rött och liknande dramatiska färger för att understryka stämningen i berättelsen.

Och du, här är ett avancerat tips: Använd inte mer än tre färger i din omslagsdesign! Om din design ser ut som en kritlåda kommer du att förvirra läsaren. Tänk på vilka färger som går bra ihop, läs lite färglära och se exempel. Tänk också på kontrasten. Precis som jag skrev ovan om titeln, hela motivet skall synas.

Men tänk på din publik. Om du skriver för en bred publik och använder foton kan färger hjälpa dig att berätta en historia. Här är ett exempel från ett nyligen genomfört projekt om crowdSPRING för utformningen av en bok som heter A Bicycle Built for Two Billion. Den vinnande designern, nealio, segrade över 16 andra designers som tillsammans skickade in 79 bokomslagsdesignkoncept. Lägg märke till hur bilden kreativt sträcker sig över fram- och baksidan av jackan för att understryka bokens tema. Mer än tre färger ingår i designen, men färgerna i paletten fungerar bra med varandra.

 

Har du funderat på underrubriker?

– Det kan vara en god idé som skapar den där lilla extra kryddan

Okej, det här handlar nog mest om icke-litterära böcker, som fakta och sånt. Men kort underrubrik eller en teaser kan ge läsarna lite mer sammanhang om boken. Kom ihåg att de flesta läsare som tittar på böcker online inte har möjlighet att läsa synopsis på baksidan av boken. En undertext eller teaser tar väldigt lite tid att läsa men kan motivera läsaren att ta en närmare titt.

Se till att undertexten eller teasern inte konkurrerar med din titel – du måste ha en hierarki på omslaget och titeln, eller huvudrubrik 1 som den kan kallas här, bör i de allra flesta fall vara den mest framträdande texten. Om din bok har möjlighet att ha en undertitel eller liknande, fundera över det.

Här är ett bra exempel från ett nyligen genomfört projekt på crowdSPRING. Den vinnande designern, Henrytagalag, segrade över 49 andra designers som tillsammans skickade in 207 koncept för en bok om pension. Pensionering är ett brett ämne. Lägg märke till hur designen använder en undertitel ”Sluta oroa dig och börja planera” för att ge mer sammanhang om boken.

 

Skapa ett gemensamt varumärke för din bokserie

Det här tänker nog en hel del författare på. Men jag vill ändå att du ska ha det här i åtanke. Om boken du publicerar är en del av en serie bör du också fokusera på att skapa ett varumärke eftersom människor lättare kommer att identifiera relaterade böcker om det finns gemensamma element i bokomslagen (även om bilderna är olika). Dessa gemensamma element kan knytas samman genom färger, bilder, stil etc.

Om du har en känsla av att du skulle kunna skriva flera serier med samma karaktärer, eller i samma världen eller med liknande tema, fundera alltså redan när du skriver den första boken om hur du kan knyta samman en serie och vilka element som kan återkomma på olika sätt.

 

Mallar (Templates) för bokomslag

Här har du ett par länkar till sidor för mallar eller templates till bokomslag. Du kan använda dom, ändra, redigera eller helt enkelt hämta inspiration från dom:

Här kan du följa steg för att skapa ett omslag:
https://www.picmonkey.com/design/book-cover-maker

Här har du en himla massa mallar:
https://www.postermywall.com/index.php/g/book-cover-posters

Här har du också mallar. Men du kan skapa konto gratis för att ladda ner hur mycket som helst:
https://www.template.net/editable/book-covers

 

Designers för bokomslag

OBS: Jag återkommer till designers som kan hjälpa dig med bokomslag. Jag kommer att ta med en hel del namn och adresser här.